onsdag 2 december 2009

2 december

I dagens lucka hittar vi en liten beskrivning på hur man viker egna origamistjärnor att t ex hänga i julgranen. Jag hittade beskrivningen hos Klaraheltenkelt och jag hoppas det var ok att jag sprider den vidare.

1. Till en stjärna behöver du fyra remsor vitt papper, 30 cm långa och 1 cm breda.Vik remsorna på mitten och klipp spetsarna lite sneda.
2. Den vikta delen av remsa 2 sticks in i den första.
3. Nästa remsa sticker du genom öglan som bildades i 2.
4. Remsa 4 trär du först genom öglan från 3, runt remsa 1 och tillbaka genom öglan.
5. Dra åt alla remsorna försiktigt.
6. Den översta av varje remspar viker du bakåt, gå motsols.


7. Dra den sist bakåtvikta remsan och trä den under den första.
8. Nu viker du en av de korta remsändarna bakåt och åt sidan.
9. Samma remsa viker du sedan framåt.
10. Gör en ögla av remsan och dra den igenom närmaste remsa i det som är flätat.
11. Fortsätt runt om så att det bildas fyra uddar.
12. Vänd nu hela stjärnan och gör likadant (punkt 8-11) med de långa ändarna.


13. Vik remsorna uppåt och bakåt utan att fläta dem.
14. Vik en remsände snett utåt.
15. Vänd runt så det bildas en ögla och dra igenom krysset.
16. Gör likadant med de tre sista remsorna. Klipp av rester av remsorna tätt intill vid uddarna.
Sätt i en tråd och häng upp din stjärna.
Jag har inte själv testat att göra några, men ska se när barnen lagt sig om jag får till nåt. Här skulle jag även visat en bild på vårt pepparkakshus som vi har satt ihop ikväll (under en del mutter från mammans sida), men vi hade inget godis hemma att dekorera med så det får bli en senare bild.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails